MENY
Mye tyder på at elbil kommer til å ta av utenfor Norge i årene som kommer.

14. juli 2016 Kommentarer er skrudd av for 4 tegn på at elbil kommer til å ta av utenfor Norge Views: 6052 Elbil

4 tegn på at elbil kommer til å ta av utenfor Norge

Elbilens popularitet i Norge har økt kraftig de siste årene. Her er fire tegn på at resten av verden følger etter.

Tall fra Global EV Outlook 2016 viser at antallet hel-elektriske biler globalt økte fra 411 090 biler i 2014 til 739 810 i 2015, og antallet hel-elektriske biler har økt med over seks tusen prosent siden 2010. Likevel hevder mange at elbiler er unaturlig populære i Norge, at teknologien ikke har fotfeste i verdensmarkedet og at fenomenet sakte men sikkert vil dø ut. Her er fire grunner til at elbilen nå ser ut til å gjøre et globalt byks framover:

  1. Bilprodusentene tar nå elbil på alvor

Mange bilprodusenter har nå begynt å satse på elbil, og jobber med å utvide sortimentene sine. Lenge var det bare Tesla som hadde tro på at framtiden for personbiltransport var elektrisk med batteridrift, men nå følger nesten alle på.

Volvo har satt seg et mål om å produsere én million elbiler innen 2025 og Mercedes-Benz satser 65 milliarder kroner og lanserer et helt nytt bilmerke for å satse på elbiler. Også Audi jobber med elbil; fabrikanten vil etter hvert lansere en elektrisk SUV, og deretter lansere en ny elektrisk bilmodell hvert år. Volkswagen planlegger å lansere hele 30 nye elbilmodeller innen 2025, og har valgt å satse utelukkende på batteri-elektriske biler til fordel for hydrogendrevne.  

Til og med Toyota, som har vært skeptisk til batteri og sverget til hydrogen, snuser nå på elbil med batterier. Med andre ord – det skjer ting!

  1. Økt produksjon av elbiler og solenergi i Kina

2015 var året da Kina gikk forbi USA som verdens største elbilprodusent. Med en befolkning på hele 1,357 milliarder mennesker, vil det være viktig for klimaet at landet reduserer utslippene sine. Kombinert med den økte satsingen på solenergi i Kina, ser dette lovende ut for framtiden.

  1. Overgang til elbil i Tyskland

Det er ikke bare i Norge politikerne har valgt å bruke penger på få innbyggerne til å skifte fra eksosbiler til elbiler. I Tyskland planlegges det å subsidiere elbilister med totalt 1 milliard euro i løpet av de neste årene, og det er satt av 300 millioner euro til utbygging av ladestasjoner. Den tyske regjeringen, med Angela Merkel i spissen, har nylig også annonsert et mål om at alt nybilsalg etter 2030 skal være 100  prosent utslippsfritt.

  1. Utslippsfrie taxier i London

Hovedstaden i England er et eksempel på at det satses på elbil i storbyene; fra og med 1. januar 2018 vil det være påkrevd at alle nye taxier i London skal være utslippsfrie! Independent melder på sine nettsider at eieren av det velkjente London-taxiselskapet investerer 400 millioner dollar for å skifte ut hele taxiflåten med elbiler. Ikke nok med det, forhandlinger er også på gang om å videreføre ideen med elektriske taxier til andre europeiske byer og hovedsteder.

LES OGSÅ: Nå kommer elbilene som kurerer rekkeviddeangst

Norge ligger lengst framme

– Norge ligger 5-10 år foran resten av verden med en markedsandel for elbiler, sier Haugneland.

Petter Haugneland

Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening mener Norge ligger 50 til 10 år foran resten av verden når det gjelder markedsandelen for elbil.

– Kombinasjonen av en økning i antall elbilmodeller på markedet og at flere land nå har begynt å følge Norges eksempel med å kutte ned elbil-avgiftene og øke antall ladestasjoner vil trolig føre til at flere velger elbil i framtiden, også andre steder i verden, sier Haugneland.

I dag er tre prosent av Norges 2,6 millioner personbiler elektriske.

– Selv om nybilsalget blir 100 prosent elektrisk, vil det fortsatt gå 10-20 år ekstra før hele bilparken er utslippsfri. Dermed vil det trolig ta mange år og kreve god elbilpolitikk og videre utbygging av ladestasjoner for å nå målene på verdensbasis, sier Haugneland.

Kommentarer

kommentarer

Tags:, ,

Kommentarer er låst