MENY
elbil

5. mars 2015 Kommentarer er skrudd av for Elbilen – hvor miljøvennlig er den egentlig? Views: 7349 Elbil, Miljø og klima, Vanlige spørsmål

Elbilen – hvor miljøvennlig er den egentlig?

Elbilen er både elsket og hatet i Norge. I en landsdekkende undersøkelse gjort av YouGov på oppdrag for IF (januar 2015), kom det frem at hele 50 prosent av Norges befolkning irriterer seg over alle godene som følger med det å kjøre elbil. Likevel er det mange som kunne tenkt seg å kjøre elbil. Hele 25 prosent av de som svarte på undersøkelsen ga nemlig uttrykk for at deres neste bil med all sannsynlighet blir en elbil.

Salget av elbiler er følgelig ventet å øke med 30–35 000 biler i 2015. Det er stadig de økonomiske fordelene som frister mest (59 prosent), men ifølge undersøkelsen svarer 39 prosent av respondentene at hovedgrunnen til at de vil kjøre elbil, er ønsket om å være mer miljøvennlig. Mange av skeptikerne til elbilen mener imidlertid at elbiler mottar uforholdsmessig mye støtte av staten og argumenterer med at elbilen ikke er så miljøvennlig som det gis uttrykk for. Under finner du to av de mest brukte argumentene mot at elbilen er bra for miljøet.

  • Elbiler fører til økt forbruk av strøm, som gjør at vi må kjøpe mer strøm fra Europa. Denne strømmen kan være produsert fra andre mindre miljøvennlige energikilder.
  • Utslippene av klimagasser er mye høyere ved produksjon av elbiler enn ved produksjon av diesel- og bensindrevne biler.

Først og fremst er det viktig å få frem at elbilen – uavhengig av hvordan strømmen produseres og mengden klimagasser som slippes ut i produksjonen – bidrar til vesentlig mindre utslipp i nærmiljøet. Elbilen har null utslipp under kjøring, mens bensin- og dieseldrevne biler slipper ut CO₂ for hver mil de kjører.

Klimakvotesystemet regulerer utslipp fra strømproduksjon

At økt innkjøp av strøm fra Europa og at økt produksjon av strøm og biler i Europa fører til mer utslipp, er en sannhet med modifikasjoner. Argumentet tar nemlig ikke høyde for at utslipp fra fossil kraftproduksjon, som for eksempel kullkraft, reguleres gjennom det europeiske klimakvotesystemet. Dette systemet setter et tak på hvor mye CO₂ kraftprodusenter og bedrifter får lov til å slippe ut.

12 500 europeiske kraftprodusenter og bedrifter er per dags dato med i dette systemet. Dersom disse bedriftene øker utslippene sine under produksjon, må de redusere utslippene tilsvarende på andre måter.

Opprinnelsesgarantier

Det er riktig at Norge kjøper mer energi fra Europa enn tidligere, men som elbilist kan du kjøpe opprinnelsesgarantier som fungerer som et bevis på at strømmen du benytter er produsert ved bruk av fornybare energikilder som for eksempel vann-, vind- og bølgekraft. En slik opprinnelsesgaranti betyr ikke nødvendigvis at du får miljøvennlig strøm i kontakten din, men at du får en garanti for at det produseres like mye fornybar energi som det du bruker. Stadig flere strømleverandører tilbyr strømavtaler med opprinnelsesgaranti.

Her kan du bestille en opprinnelsesgarantert strømavtale spesiallaget for elbilister fra strømleverandøren Fortum.

Elbilen er klimavinner når vi ser på hele bilens livsløp

Når det gjelder utslipp av klimagasser, er det riktig at produksjonen av batteripakkene som brukes i elbiler fører til et høyt utslipp som er høyere enn for fossildrevne biler. En livsløpsundersøkelse utført av det anerkjente sertifiseringsinstituttet TÜV Süd for Daimler AG, tar for seg CO₂-utslippet under produksjon, 160 000 kilometer kjøring og gjenvinning for den nye elektriske Mercedes Benz B-klassen sammenlignet med den bensindrevne B180 fra samme produsent.

Resultatet viser at den elektriske bilen forårsaker 24 prosent mindre CO₂-utslipp enn bensinutgaven, selv med «EU mix» (der mye av strømmen blir produsert på mindre miljøvennlige kraftverk i Europa). Med opprinnelsesgarantier eller ved å bruke ren fornybar energi, ville den elektriske varianten hatt hele 64 % mindre utslipp gjennom livsløpet. Du kan med andre ord trygt kjøpe en elektrisk bil neste gang du besøker bilforhandleren din – med god samvittighet.

LES OGSÅ: Elbil fra vugge til grav – vi sammenligner elbilen og bensinbilens livsløp


Kilder:

 

Kommentarer

kommentarer

Tags:, ,

Kommentarer er låst