MENY

25. januar 2016 Kommentarer er skrudd av for Elsykkel på vinteren Views: 4900 Elsykkel, Fritid, Miljø og klima

Elsykkel på vinteren

Vinterdekk, veisalt og batterikapasitet – her er noen gode tips for deg som vil sette bilen i garasjen og bruke elsykkel til jobb på vinteren!

Å sykle til jobb på vinteren er en flott start på dagen – også med elsykkel! I vinterkulde er utslippet fra eksosbiler ekstra belastende, og velger du elsykkelen til fordel for bil gjør du en enda større innsats for det lokale miljøet på vinteren enn på sommeren. En svensk studie referert av VG, viser at folk som bor i gater med mye bileksos har en større risiko for å få demens enn dem som har renere luft rundt seg.

Fordelene for deg selv og alle rundt deg med å bytte ut elsykkelen med elbil er mange, men is, snø, kulde og salt er ting du må lære å hanskes med som elsyklist på vinteren.

Elsykkel med vinterdekk

Det finnes både tradisjonelle vinterdekk med grove mønster og piggdekk. Er sykkelveien din preget av islagt føre er piggdekk det tryggeste valget, men sykler du på snølagt føre er de grovmønstrete, tradisjonelle vinterdekkene best. En elsykkel med tre hjul er dessuten mer stødig på glatta, og egner seg godt til transport av varer eller barn. Å bruke sykkelen til å transportere varer og barn blir stadig vanligere, melder Pål Egil N. Nordli i SaresBike.no.

– Vi opplever nå at sykkel mer har blitt et transportmiddel også hos oss, slik det har vært i Danmark og Nederland i mange år. Flere kommuner kjøper nå elsykler til bruk for parkeringsvakter og innen omsorgsyrkene. Private virksomheter som apotek og restauranter har også funnet det enkelt og greit å bruke elsykler, sier Nordli.

Bor du i Oslo? Oslo kommune gir støtte til kjøp av elektrisk lastesykkel til sameier, borettslag, bedrifter og organisasjoner!

Batterikapasitet på vinteren

Vinterkulden påvirker batterikapasiteten for elsykkelen, men med smarte løsninger kan man minske ytelsestapet til et minimum.

– Dagens batterier har en helt annen rekkevidde enn tidligere modeller, men kulde virker selvsagt inn på rekkevidden per lading. Jeg har selv vært ute og syklet i minus 25 grader, men da er det fornuftig å ha med et ekstrabatteri hvis en skal på en lengre tur. Vi pleier å si at topografi og temperatur svekker batteriets levetid med 20 – 40 prosent. Nedkjølte batterier yter like dårlig som nedkjølte mennesker. Best ytelse og rekkevidde får du ved å ta batteriet inn når du står parkert om vinteren. Det finnes også batteristrømper, som bidrar til at batteriet holder varmen litt lenger under bruk, sier Nordli.

Kle deg godt!

På en elsykkel trenger du ikke svette og bli kald. Justér motorassistenten slik at du får passe varmeproduksjon. Kle deg godt! Start med ull innerst og fortsette med lag på lag med gensere, vindtett ytterjakke og kanskje en vindtett bukse. Hodet trenger lue i ull. Gode hansker/vanter holder fingrene varme og gir godt grep på girvelger og bremser. Velg varme sko, gjerne med skotrekk over for å begrense saltangrepene.

Ja, der har vi nok en ting å passe på, for vintersyklisten; salt! Tipsene er mange for et god vedlikehold av elsykkelen når saltet fra vegbanen legger seg på vitale sykkeldeler. Vask sykkelen ofte, bruk rett kjedeolje for lave temperaturer – og smør utsatte deler godt!

Hvilken elsykkel skal du velge? Klikk her for gode råd og tips!

Roser i kinnene og først på jobb – god vintersykling!

elsykkel-vinter

Pål Egil N. Nordli i SaresBike.no viser frem ulike varianter av elsykler.

Kommentarer

kommentarer

Tags:, , , ,

Kommentarer er låst