MENY

27. oktober 2015 Kommentarer er skrudd av for Hjemmeladestasjon gir tryggere og raskere lading Views: 8168 Elbil, Sikkerhet, Vanlige spørsmål

Hjemmeladestasjon gir tryggere og raskere lading

En hjemmeladestasjon for elbil i garasjen kan hindre brann i det elektriske anlegget ditt, og samtidig gi deg raskere lading. Kjøper du ladestasjonen sammen med en ny elbil, betaler du ingen moms.

Ved å lade elbilen på en vanlig 10 ampere stikkontakt, også kalt schuko, kan du få en effekt på maksimalt 2,3 kW. Det tilsvarer 1 til 1,5 mils kjøring per time du lader. Ved å øke amperestyrken på sikringen fra 10 til 16, vil du kunne lade betraktelig raskere, med 3,6 kW. Det innebærer 1,5 til 2 mils kjøring per time du lader,

Men: Å lade en elbil på en 16 amperes sikring med en vanlig stikkontakt, kan medføre risiko.

FØLG STRØMVIPPA PÅ FACEBOOK FOR FLERE NYTTIGE ARTIKLER OM STRØM!

Ikke bruk vanlig stikkontakt

Dersom du ønsker å øke ladekapasiteten i garasjen, er det derfor viktig at du investerer i et dedikert ladepunkt for elbil – en hjemmeladestasjon. Dette innebærer å bytte ut den vanlige stikkontakten med en såkalt type 2-kontakt, som er samme type som man finner på mange ladestasjoner, eller en fastmontert kabel som kan kobles rett i elbilen.

Grunnen til dette er at en vanlig schukokontakt ikke er egnet for den store belastningen lading av elbil medfører.

LES OGSÅ: Solceller med batteri

Snorre Sletvold i Fortum Charge & Drive

Snorre Sletvold i Fortum Charge & Drive

– Vedvarende belastning over 10 ampere er mer enn en schuko er designet for å tåle. Det kan medføre slitasje på ledningene i det elektriske anlegget over tid som i verste fall kan føre til smelting og brann, sier Snorre Sletvold i Fortum Charge & Drive, som er en av Norges ledende leverandør av infrastruktur for lading av elbil.

Kan kjøpes momsfritt

Et dedikert ladepunkt leverer 16 ampere, men sikres i sikringsskapet med en 20 amperes sikring, for å hindre at sikringen ryker fordi man benytter hele kursens kapasitet.

Kostnadene for en slik installasjon innebærer ny sikring, kabling fra sikringsskapet til garasjen med en 4 mm² kabel, selve veggboksen med enten fastmontert kabel eller en type 2-kontakt og 2 til 3 timers elektrikerarbeid. Ladestasjonen kan du kjøpe av elektrikeren, og prisene inkludert arbeid og materialer ligger på mellom 10 000 til 16 000 kroner, avhengig av hvilke spesifikasjoner man velger.

LES OGSÅ: Livsfarlig lading om natten

Kjøp av ny elbil er momsfritt i Norge. Mange bilforhandlere tilbyr derfor hjemmeladestasjon momsfritt ved kjøp av ny elbil, ettersom den regnes som en del av bilens utstyr.

Hvilken type hjemmeladestasjon bør jeg kjøpe?

Sletvold mener man bør kjøpe en ladestasjon med fastmontert kabel dersom man har en elbil med type 2-kontakt, som for eksempel Renault Zoe.

– Type 2-kontakter kommer til å være standard fra nå av, og man kan trygt velge å installere en fastmontert kabel av denne typen, sier han.

LES OGSÅ: Hva koster det egentlig å kjøre elbil?

Dersom man derimot har en bil med en type 1-kontakt, som for eksempel Nissan Leaf, anbefaler Sletvold at man i stedet monterer en hjemmeladestasjon med en type 2-kontakt uten fastmontert kabel. På den måten kan man benytte en ladekabel med type 2 i den enden som settes i ladestasjonen, og type 1 i den enden som skal kobles til bilen.

– Disse type 1-kontaktene kommer til å forsvinne om noen år, og da er det dumt å ha en fastmontert type 1-kabel i garasjen, sier Sletvold.

Han minner også om at dersom man trenger lading raskere enn 3,6 kW, så bygger Fortum Charge & Drive kontinuerlig ut sitt ladenettverk langs norske, svenske og finske veier.

Kommentarer

kommentarer

Tags:, , , ,

Kommentarer er låst