MENY
Elbil

5. mars 2015 Kommentarer er skrudd av for Hva koster det å kjøre elbil? Views: 14642 Elbil, Miljø og klima, Strømsparing, Vanlige spørsmål

Hva koster det å kjøre elbil?

Er elbiler virkelig så lønnsomme som alle skal ha det til? Er det fortsatt lønnsomt dersom de økonomiske fordelene elbilister har fått av norske politikere, plutselig forsvinner?

Med dagens fordeler er det mange bilister som sparer store summer ved å kjøre elbil. Dette gjelder spesielt dem som ofte kjører gjennom bomstasjoner, og som lader og parkerer på kommunale parkeringsplasser på en daglig basis. Dette er imidlertid ikke representativt for alle. Er det fortsatt lønnsomt å kjøre elbil selv om man ikke benytter seg av alle fordelene politikerne har gitt elbilister?

Vi har snakket med Elise Thorvaldsen i Fortum Charge & Drive. I tillegg til å jobbe med ladeinfrastruktur for elbiler, har hun selv vært elbilist siden februar 2014, da hun og familien gikk til innkjøp av en Nissan Leaf.

FØLG STRØMVIPPA PÅ FACEBOOK FOR FLERE NYTTIGE ARTIKLER OM ALT SOM GÅR PÅ STRØM!

– Mannen min og jeg er – etter vår mening – litt mer miljøvennlige enn gjennomsnittet, men jeg skal innrømme at økonomi var en viktig faktor da vi valgte å gå til anskaffelse av elbil. Momsfritak og redusert veiavgift var noe av det som fristet oss mest, sier hun.

For å unngå å betale ekstra veiavgift passet de også på å bytte ut den gamle bilen fra 1994.

– Elbilen fører med seg mange andre økonomiske fordeler, som for eksempel gratis lading ved offentlige ladestasjoner, gratis bompassering, reduserte servicekostnader, gratis fergeoverfarter og gratis parkering på offentlige parkeringsplasser. Mange vil også si at tid er penger, og mange elbilister sparer mye tid ved å kunne kjøre i kollektivfeltet, som er den mest omtalte fordelen. Den er både elsket og hatet, sier Thorvaldsen.

Sparer penger på drivstoffutgifter

Hun kjører stort sett på landevei, og drar derfor sjelden nytte av fordelene som politikerne har gitt elbilister.

LES OGSÅ: Elbilen – hvor miljøvennlig er den egentlig?

– Jeg er småbarnsmor og bruker stort sett elbilen til og fra hjemmet, jobben, butikken og barnehagen. Det er ingen bomstasjoner på ruten min, og på jobben parkerer jeg på en parkeringsplass som i utgangspunktet er gratis. Jeg kjører til Oslo omtrent to til tre ganger i måneden, og livssituasjonen min med heltidsjobb og små barn, gjør at jeg sjelden er på shopping, kafé eller tilbringer tid i byen generelt.

Bilen lader hun stort sett hjemme.

– Jeg vil likevel påstå at elbilen har vært et godt valg for lommeboka, som følge av de reduserte drivstoffkostnadene. En elbil bruker elektrisitet for omtrent to kr per mil med hjemmelading, sammenlignet med en bensindrevet bil, som koster rundt åtte til ti kroner per mil. Det blir mye penger over tid, sier Thorvaldsen.

På lengre bilturer

Thorvaldsen er av og til nødt til å hurtiglade. På en tur fra Fredrikstad til Oslo med Nissan Leaf, må hun vanligvis lade bilen i 2 x 20 minutter i en hurtiglader – såfremt hun ikke lader gratis mens hun står parkert på en offentlig ladestasjon i Oslo. Med Fortums pris for hurtiglading, som er 2,50 kroner i minuttet, blir kostnaden derfor omtrent 100 kroner.

– Bompenger tur/retur Oslo tilsvarer omtrent den samme summen, 108 kr, avhengig av hvor i Oslo man kjører. Dessuten vil vi ifølge kalkulatoren til Grønn Bil, med vårt forbruk og kjøremønster, kunne spare i underkant av 2000 kroner i måneden over 5 år ved å kjøre elbil sammenlignet med en tilsvarende fossildrevet bil. Da er verditapet inkludert i regnestykket. Jeg velger derfor å tro at vi har tatt et godt valg for fremtiden både økonomisk og miljømessig, forteller Thorvaldsen

Du bør ikke bekymre deg for å bytte batteriene

Et av de store spørsmålene som har skapt usikkerhet rundt den økonomiske gevinsten av å kjøre elbil, er batteripakkens levetid. Nå som markedet begynner å få noen års erfaring med de moderne elbilene, viser det seg at dette heldigvis ikke er noe man behøver å bekymre seg for. Batteriene holder hele bilene levetid.

«Batteriene viser seg altså å være veldig stabile. Øvrig erfaring så langt viser at selv ikke hyppig hurtiglading eller store temperatursvingninger har mye å si på levetiden og kapasiteten her. Det er nok rett og slett myter som henger igjen,» skriver Benny Christensen i TV2 Broom.

LES OGSÅ: Rekkeviddeangst

Det er usikkerhet rundt forlengelsen av elbilistenes fordeler etter 2017, og man antar at enkelte av fordelene vil forsvinne. Det skal imidlertid nevnes at alle politiske partier i Norge er enige om at det skal være fordelaktig å kjøre grønt – også i fremtiden.


Kilder:

 

Kommentarer

kommentarer

Tags:, , ,

Kommentarer er låst